ثروت محصول توانایی تفکر انسان است. – عین رند

عامل اصلی هوش مالی یک وضعیت ذهنی ناشی از یک روش خاص و انجام برخی کارهاست که ثروت را در زندگی شما جذب می‌کند. که این  کار با افزایش هوش مالی امکان پذیر است.

افزایش هوش مالی

طرز فکر هوشمندانه مالی

دانشمندان با تحقیقات خود دریافتند که اقدامات مشخص و خاصی وجود دارد که مدیران برای ایجاد مقادیر زیادی ثروت مالی انجام می‌دهند. این امر به طور طبیعی منجر به درک تفاوت بین ذهنیت افراد موفق مالی و فقیران مالی می‌شود. این دو یافته در کنار هم قرار گرفتند و نشان دادند که موفقیت مالی ما تا حد زیادی توسط باورهای اساسی که درباره پول داریم کنترل می‌شود. پیش فرض این است که اگر همچنان اعتقادات محدود کننده‌ای در مورد پول داشته باشیم، ما از عواقب نگه داشتن این نیروهای بازدارنده رنج خواهیم برد که مانع رسیدن ما به قله‌های آزادی مالی می‌شود. در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که مدیران موفق برای افزایش هوش مالی خود استفاده می‌کنند.

مشخصات مدیریت موفق پول

داشتن برنامه عمل

افراد باهوش اقتصادی یک برنامه عملیاتی مالی جامع ایجاد می‌کنند که به صورت روزانه مدیریت و اجرا می‌شود.

پس انداز 10 درصد از درآمد

افراد باهوش مالی به طور مداوم حداقل 10٪ از درآمد خود را پس انداز کرده و از آن برای اهداف سرمایه گذاری استفاده می‌کنند و یا پول خود را برای سود طولانی مدت جمع می‌کنند.

حداقل کردن تعهدات خرید

افراد باهوش مالی، بار مسئولیت‌ها و اینکه چگونه این امر می‌تواند بر ثروت طولانی مدت آن‌ها تأثیر بگذارد را درک می‌کنند. از این رو، آن‌ها تعهدات خرید را به حداقل می‌رسانند.

تعیین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت مالی

اهداف مالی دست به دست هم می‌دهند و یک برنامه عملی مؤثر ایجاد می‌کنند. اهداف هم کوتاه مدت و بلند مدت باعث تمرکز و انگیزه افراد در طول مدت رسیدن به اهداف بلند مدت می‌شود.

نکته مهم در این نکات و راهکارها این است که هزینه چندانی ندارند و فقط با تغییر برخی عادات به راحتی موجب افزایش هوش مالی افراد شد.

خرج کردن پول به صورت استراتژیک

هر خریدی که افراد باهوش مالی دارند با دقت انجام می‌شود. مدیران عالی مالی نتایج طولانی مدت تصمیم گیری در مورد کوچک‌ترین خرید را درک می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که تصمیمات خرید کوچک به ظاهر ناچیز، معمولاً عواقب طولانی مدتی را در پی خواهند داشت که یا به بدهی آن‌ها افزوده و یا فرصت‌هایی برای کسب سود در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

افراد باهوش مالی توانایی عجیبی برای دیدن آینده دارند. با استفاده از عمل آینده نگری برای کمک به شناسایی عواقب احتمالی که به طور بالقوه می‌تواند ناشی از هر تصمیم مالی باشد، تصمیم می‌گیرند که آیا عواقب قابل توجیه است. اگر سود طولانی مدت به نتیجه نرسد، آن‌ها قبل از اقدام بعدی با دقت تصمیم خود را ارزیابی می‌کنند.

افزایش هوش مالی

به دنبال پیشنهادات حرفه‌ای مالی بودن

افراد باهوش اقتصادی می‌فهمند که همه چیز را نمی‌دانند. از این رو آن‌ها از متخصصانی که دارای سابقه طولانی موفقیت مالی هستند مشاوره حرفه‌ای می‌گیرند.

تعامل با مدیران پول مالی

برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق، فرد باید یاد بگیرد که خصوصیات، عادت‌های روزمره کسانی را که قبل از آن‌ها موفق شده‌اند را بیاموزد. به همین دلیل، مدیران عالی با مدیران موفق مالی تعامل و معاشرت می‌کنند. آن‌ها می‌فهمند که از طریق هر تعامل، بینش و دانش عمیق‌تری به دست می‌آورند که می‌تواند برای تصمیم مهم مالی بعدی آن‌ها حیاتی باشد.

یادگیری مداوم استراتژی‌های پولی

افراد باهوش مالی هرگز از یادگیری در مورد پول، امور مالی، سرمایه گذاری، دارایی، سهام و غیره متوقف نمی‌شوند. برای آن‌ها پول به اندازه تنفس طبیعی است. در هر لحظه در طول روز آن‌ها یا به یک پادکست در مورد ثروت گوش می‌دهند یا کتاب می‌خوانند و یا با دیگران در مورد پول صحبت می‌کنند، در یک سمینار مالی شرکت می‌کنند، بخش مالی روزنامه و مجلات را می‌خوانند. پول راهی برای زندگی است، به همین دلیل از نظر اقتصادی موفق هستند.

نتیجه این عادات افزایش هوش مالی و در نتیجه نگهداری ثروت و افزایش آن در طول بلند مدت است.

خصوصیات مدیریت ناکارآمد پول

در آن سوی سکه، ما افراد بسیاری را می‌شناسیم که می‌توان آن‌ها را به عنوان مدیر بی‌کفایت در زمینه مالی معرفی کرد. اگر از ویژگی‌های زیر در زمینه تخریب مالی برخوردار هستید، زمان آن رسیده که بیشتر به عادات خود توجه کنید.

تمام پس اندازها را خرج می‌کنند

مدیران بی‌کفایت پول در هر زمان که تمایل به صرف هزینه داشته باشند هر چیزی را خریداری می‌کنند. آن‌ها موجوداتی احساسی هستند که از احساس هزینه و احساسات ناشی از رضایت فوری لذت می‌برند. از این رو، همه درآمد خود را خرج می‌کنند. وقتی پول وارد می‌شود، آن‌ها خرج می‌کنند. وقتی پول در دسترس نیست، آن‌ها یا هزینه‌های خود را حفظ می‌کنند و یا عادت‌های خود را به کارت‌های اعتباری خود هدایت می‌کنند.

از اهداف و برنامه‌های آموزشی مالی غافل می‌شوند

مدیران بی‌کفایت، به اندازه کافی به داشتن پول در زندگی خود اهمیت قائل نیستند، به همین دلیل است که آن‌ها به راحتی از تعیین اهداف خود و ایجاد یک برنامه اقدام مالی برای دور ماندن از بدهی مالی و رسیدن به آزادی مالی غافل می‌شوند.

به یاد داشته باشید که با حذف این عادات که مدیران بی‌کفایت دارند می‌توانید موجب افزایش هوش مالیتان شوید.

در گرفتن مشاوره مالی حرفه‌ای غفلت می‌کنند

اول از همه، آن‌ها اعتقاد ندارند که هنگام تصمیم گیری مؤثر مالی که آینده آن‌ها را تأمین کند، به کمکی نیاز دارند.

ثانیاً، آن‌ها نمی‌توانند پرداخت پول به یک مشاور مالی خوب را بدون دیدن نتایج حساب‌های بانکی خود توجیه کنند. متأسفانه، دنیا به این روش کار نمی‌کند. آن‌ها باید یاد بگیرند و بفهمند برای بدست آوردن درازمدت پول، باید پول خرج کنند. با این حال، هزینه‌های آن‌ها باید به صورت خودآموزی و مشاوره باشد که آن‌ها را در مسیر درست قرار دهد.

بسیاری از این افراد به سادگی به توانایی خود برای پیگیری مراحل عملی که برای دستیابی به آزادی مالی لازم است، اعتقاد ندارند. در چنین مواردی، آن‌ها تعهد کافی در عملکرد خود ندارند و بنابراین آن‌ها همچنان به بدهی تراشی خود ادامه خواهند داد تا زمانی که انگیزه لازم را برای بهتر کردن خود پیدا کنند.

نادیده گرفتن تحصیلات مالی

مدیران بی‌کفایت به سادگی نیازی برای تحصیلات مالی خوب نمی‌بینند. این از این اعتقاد ناشی می‌شود که به نظر نمی‌رسد آن‌ها پول را به عنوان یک عامل مهم در زندگی خود در نظر می‌گیرند.

نکته قابل توجه این است که با نادیده گرفتن تحصیلات مالی، نه تنها از افزایش هوش مالی خود جلوگیری می‌کنید، بلکه با اطلاع نداشتن از مطالب جدید، هوش مالی به زوال می‎‌رود.

افزایش هوش مالی

دوستان و جمعیت را دنبال می‌کنند

برای یک مدیر پول بی‌کفایت، هر نکته، نکته خوبی است. بنابراین غیر معمول نیست که آن‌ها با دوستانشان دور هم جمع شوند و در مورد مسائل مالی بحث کنند، و اغلب نکات و داستان‌هایی را به اشتراک بگذارند. نه تنها در این گروه افراد از نظر مالی ضعف دارند، بلکه از آن بدتر این است که کورکورانه از توصیه‌های دوست خود (یا توده‌ها) پیروی می‌کند بدون اینکه هرگز تصمیم آن‌ها را زیر سؤال ببرد.

نکته منفی این استراتژی این است که دوستان متعلق به 96٪ جمعیت هستند که مدیر پول بی‌کفایتی هستند. بنابراین حتی اگر این مشاوره رایگان باشد، در طولانی مدت هزینه بیشتری برای آن‌ها خواهد داشت. آن‌ها به سادگی فراموش می‌کنند که اگر عواقب طولانی مدت هر تصمیم را بسنجید، هیچ چیز رایگان نیست. این امر به ویژه در مورد به دست آوردن آزادی مالی شما بسیار صادق است.

پیشنهاد می شود در رابطه با این مقاله، هوش مالی چیست؟ مطالعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست