هوش مالی چیست؟

هوش مالی یعنی درک بودجه، حقوق و دستمزد، سود، بهره و موارد مرتبط دیگر…

خبر خوب این است که این هوش مالی مهارتی است که می‌توان آن را یاد گرفت و اساساً این هوش به این معناست که اطلاعات لازم برای یک موقعیت مالی را بیابید و دانش و مهارت لازم در امور مالی دنیای تجارت را داشته باشید. هوش مالی اصطلاح جدیدی است که می‌تواند به افزایش درآمدهای مالی کمک کند و داشتن این مهارت به قدری مهم است که در بسیاری از شرکت‌ها، دوره‌هایی برای آموزش این مهارت رهبری به کارمندان خود ارائه می‌دهند.

در ادامه به این موضوع که هوش مالی را چگونه می‌توان آموخت و چرایی نیاز به آن می‌پردازیم.

هوش مالی

1) ثروت شما را افزایش می‌دهد

آیا کسی هست که نخواهد ثروتمندتر شود؟ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که افراد در تجارت باید باید بدانند جریان پول است. چه شما صاحب کسب وکار باشید چه نباشید، باید بدانید که پول شما از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. اگر شاغل هستید باید جریان پول خود را بشناسید و آن را کنترل کنید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ثروتمندان، ثروتمندتر می‌شوند این است که به جریان پول خود توجه زیادی می‌کنند و همیشه در حال کنترل کردن آن هستند. هنگامی که جریان پول خود را بشناسید، محل خرج‌های نابجا را شناسایی می‌کنید یا خرج‌هایی که برای موفقیت باید هزینه بیشتری در آن‌ها بکنید را بهتر می‌شناسید و این مسئله به طور خودکار  پول شما را افزایش می‌دهد.

2) نگاهتان به پول چگونه است؟

شاید این مسئله را باور نکنید، اما اینکه شما چگونه درباره پول فکر می‌کنید ارتباط مستقیمی با هوش مالیتان دارد. همه ما این ضرب المثل قدیمی را می‌شناسیم که “پول ریشه همه شرارت‌ها است” برخی بر این باور هستند که باید به دست آوردن پول خود سخت تلاش کنید و “پول روی درختان رشد نمی‌کند”. اگر می‌خواهید موفق شوید تنها چیزی که باید به آن اعتقاد و اطمینان داشته باشید این است که جریان پول را می‌توان کنترل کرد.

هوش مالی

افراد موفق جریان پول را کنترل می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند جریان پول چگونه باشد، کجا می‌رود و از چه طریقی می‌رود. رابطه شما با پول باید گسترش یابد و به آنچه در جوانی آموخته‌اید، محدود نشود. یاد بگیرید و نگاهتان را به پول اصلاح کنید.

3) چقدر در مورد پول اطلاعات دارید؟

بین اعتقاد شما درباره پول و آنچه در مورد پول می‌دانید، تفاوت‌های واضحی وجود دارد. برای استفاده از هوش مالی، باید بیشتر بدانیم، باید درک کنیم که پول چگونه کار می‌کند. عدم آگاهی همان چیزی است که اغلب ما را به اشتباهات مالی دچار می‌کند، ما را به بدهی می‌کشد یا ما را به یک سرمایه گذاری مالی ضعیف وارد می‌کند، که می‌تواند سبب شکست مالی ما شود. مهم‌ترین چیزی که بسیاری از ما در مورد پول می‌دانیم قدرت خرید است. ابزارهای زیادی وجود دارد که به ما کمک می‌کند دانش خود را در مورد امور مالی افزایش دهیم. اگر به کتاب علاقه مند هستید، درباره امور مالی بیشتر مطالعه کنید. مقالات و وبلاگ‌های زیادی در مورد افزایش هوش مالی وجود دارد که به راحتی می‌توانید از آن اطلاعات مورد نیاز خود را بیابید؛ حتی برنامه‌هایی وجود دارند که با ردیابی عادات خرج کردن شما، یادگیری مالی را برایتان آسان‌تر می‌کند.

4) کاری که با پول انجام می‌دهید

اکثر ما فکر می‌کنیم که درآمد خیلی کمی داریم و به همین دلیل است که همیشه خود را در شرایط مالی سختی می‌بینیم. با این حال، این یک واقعیت است که هر چقدر هم درآمد داشته باشیم، هرگز فکر نمی‌کنیم که کافی است. این امر به این دلیل است که هرچه بیشتر درآمد کسب کنید، بیشتر شروع به خرج کردن خواهید کرد. سپس به یک مسابقه بین آنچه درآمد دارید و آنچه خرج می‌کنید تبدیل می شود، می دانیم که آنچه که خرج می‌کنیم همیشه از درآمدمان بیشتر است. اما چقدر خرج می‌کنید سؤالی است که قطعاً باید از خودتان بپرسید.

هوش مالی

5) کجا سرمایه گذاری کنیم؟

اینکه کجا سرمایه گذاری کنیم، سؤال بسیاری از افراد است. آیا باید در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید؟ سهام؟ اوراق قرضه؟ این‌ها و موارد دیگر می‌توانند سرمایه گذاری خوبی باشند، اما دقت داشته باشید قبل از اینکه روی این مسائل سرمایه خود را بگذارید، روی خودتان تمرکز کنید و سعی کنید مهارت‌های لازم را کسب کنید. این بهترین سرمایه گذاری است که می‌توانید در هر زمان از زندگی خود انجام دهید. وقتی این کار را کردید، به احتمال زیاد به موفقیت مورد نظر خود خواهید رسید. کسی که قصد دارد ثروت شما را رشد دهد، شمایید، بنابراین توسعه خود چیزی است که ارزش وقت و تلاشتان را دارد.

هنگامی‌که به خودسازی توجه می‌کنید، می‌دانید که در کجا خوب هستید و در چه مواردی می‌توانید موفق باشید. خودسازی و حذف عادات اشتباه، زندگی و سبک زندگی بسیاری را به گونه‌ای تغییر داده است که برخی افراد شغل خود را رها کرده و شغل دیگری انتخاب کرده‌اند یا سرمایه گذاری‌های موفق دیگری انجام داده‌اند و نکته حائز اهمیت این است که این تغییرات می‌تواند در مناطقی که شاید تصور آن را نمی‌کردند در آن ضمینه خاص فعالیت کنند، کاملاً موفق شده‌اند.

6) آنچه می‌توانید کنترل کنید

چیزهای زیادی وجود دارد که در کنترل ما نیست. چگونگی عملکرد بورس کالا در کنترل ما نیست. اگر ارزش املاک و مستغلات کم یا زیاد شود، در دست ما نیست. حقوق و دستمزد شما گرچه به دستان شما می‌رسد اما تغییر آن مستقیماً در کنترل شما نیست. با بسیاری چیزها که تحت کنترل ما نیست، ناامید شدن کار آسانی است. اما باید بر آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید؛ برای مثال آنچه می‌خواهید در آن سرمایه گذاری کنید در کنترل شما است. جریان مالی درآمدتان نیز در کنترل شماست.

این روزها، ما در دنیایی با تغییرات بسیار سریع، زندگی می‌کنیم و آینده همیشه مملو از عدم قطعیت است، اما افراد با هوش مالی می‌دانند که کاری که امروز انجام می‌دهند بر فردای آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. سعی کنید، پیش بینی کنید و بدانید که هر قدم مالی که امروز بر می‌دارید در آینده تأثیری قطعی خواهد داشت.

هوش مالی

بسیاری بر این باورند که پول مشکلات را برطرف می‌کند، اما در واقع هوش مالی است که این کار را انجام می‌دهد.

در مورد پول بیشتر بدانید و برای مشکلاتتان با افراد مناسب مشورت کنید تا شما را در مسیر صحیحی برای موفقیت قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست